/فواید و اثرات ورزش بر سلامتی

 رئیس هیات پزشکی و رزشی استان یزد:20 دقیقه ورزش در طول روز از پوكی استخوان پیشگیری می کند

یزدفردا :رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد: تحقیقات ثابت كرده اند 20 دقیقه ورزش در طول روز ( حتی پیاده روی و نرمش) به میزان زیادی از احتمال پوكی استخوان ذر سنین كهنسالی كاسته و یا اصلا به این عارضه مهلك دچار نمی شوند. جالب است بدانید ، حركات نرمشی سبك نیز در افراد مبتلا به پوكی استخوان مفید بوده و برتوده استخوانی افراد می افزاید .

دکتر حمیدرضا فلاح نژاد در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان، اظهار کرد: یكی از راههای غیر دارویی كه برای مقاوم ساختن افراد در تمامی سنین زندگی پیشنهاد میگردد، ورزش و فعالیتهای جسمانی می باشد.امروزه در دنیای پزشكی و علم درمان ،ورزش فبل از اینكه یك هنر و مهارت محسوب شود یك وسیله مهم درمانی است .

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی كه به بیماریها و ناتوانیهای گوناگون از قبیل چاقی مفرط، سكته ها و ناراحتی های قلبی ، صدمات و ضایعات مفصلی ، عضلانی ، عدم تناسب جسمانی ، ناراحتی های تنفسی ، ناراحتی های خونی ، و پوكی استخوانی و.... مبتلا بوده و زندگی خود را با دلخوری و شكایت دنبال می كنند .علاوه بر این ورزش برسلامت روحی و روانی نیز تاثیر داشته و پیش گیرنده افسردگی روحی ، مشكلات روانی می باشد .

وی افزود:از دیدگاه اسلام نیز ورزش از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و حدیث معروف امام علی (ع) (( قو علی خدمتك جوارحی )) ویا سخن گوهر بار امام سجاد (ع) (( ان البدنك علیك حقاً ))گواه براهمیت ورزش در تقویت و رشد جسمی و لازمه حركت به سوی كمال است .

وی در خصوص تاثیر ورزش برسلامت انسان تصریح کرد: سلامت قلب : ورزش كردن باعث جلوگیری از فعالیتهای نابهنجار قلب می شود و سبب عملكرد بهتر قلب در زمان فعالیت و استراحت می گردد . از ضربان های نامنظم قلب جلوگیری و بر عمر مفید قلب می افزاید.

دکتر فلاح نژاد گفـت: عضلات و مفاصل : با 20 دقیقه ورزش مناسب روزانه می توان از ناراحتی های مفصلی شایع بویژه كمردرد جلوگیری كرد .

وی یادآور شد:فشار خون : بیماران مبتلا به فشار خون با انجام حركات ورزشی می توانند به میزان قابل توجه ای آن را كنترل و در حد متعادل حفظ كنند.

این کارشناس تصریح کرد: تركیبات خونی : دو دانشمند آمریكایی به نام وبا انجام مطالعات بر روی بیماران مبتلا به عارضه های خونی مثل قند خون و عارضه غلظت خون به این نتیجه رسیدند كه انجام حركات ورزشی به مدت 20 تا30 دقیقه ، سه بار در هفته به میزان قابل توجه ای در بهبود بیماری آنان بسیار مؤثر بوده است .

  وی خاطرنشان ساخت:پوكی استخوان : اگر چه علت مستقیم پوكی استخوان كمبود كلسیم و نقصان در جذب آن می باشد ولی تحقیقات ثابت كردهاند 20 دقیقه ورزش در طول روز ( حتی پیاده روی و نرمش) به میزان زیادی از احتمال پوكی استخوان ذر سنین كهنسالی كاسته و یا اصلا به این عارضه مهلك دچار نمی شوند. جالب است بدانید ، حركات نرمشی سبك نیز در افراد مبتلا به پوكی استخوان مفید بوده و برتوده استخوانی افراد می افزاید .

وی گفت:سلامت روح و روان افراد : پژوهشگران به نكته پی برده اند كه در هنگام ورزش و یا بلافاصله پس از آن هورمونی به نام اندروفین در بدن تولید و پخش می شود كه سبب شادابی و نشاط و سرحالی پس از ورزش می گردد. ورزش صبح شادابی و نشاط روزانه و ورزش انتهای شب سبب خواب راحت می شود. ورزش سن نمی شناسد ،منتها حركات ، شتاب و شدت آن می بایست متناسب با سنتان باشد . اگر مدتهاست ورزش نكرده اید بهتر است باحركات سبك و پیاده روی بصورت 10 دقیقه در روز شروع كرده و به تریج بر زمان آن بیافزایید.

همیشه بخاطر بسپارید: ورزش كردن و تامین سلامتی برای همه كس ، در همه سنین و در همه جاست .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا